De Visa Run - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Sanne Boonstra - WaarBenJij.nu De Visa Run - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Sanne Boonstra - WaarBenJij.nu

De Visa Run

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Maart 2015 | Hong Kong, Hong Kong

26 Maart

Zoals sommigen misschien al gehoord hebben; op het moment zit ik in Hong Kong. Hier ben ik voor de infameuze Hong Kong Visa Run. De bureaucratie eist namelijk dat voor de aanvraag van een nieuw Chinees visum je in het buitenland moet zijn. Nu heb ik het geluk dat Hong Kong officieel geldt als ‘buitenland’ en ik hierdoor niet helemaal terug naar Nederland moet vliegen. Het nadeel is dat vele honderden mensen per dag deze truc toepassen en de visum-ambtenaren dus enorm streng zijn wie ze goedkeuren. Daarnaast helpt het niet dat er naast de officiële regels er ook een dozijn ongeschreven regels zijn die nergens genoteerd staan, maar iedereen zich wel aan moet houden.

Hierdoor loopt alles beduidend minder soepel dan ik had gehoopt. Het eerste plan was om deze afgelopen dinsdag aan te komen en dan die vrijdag weer terug in China te kunnen zijn. Ondertussen zijn de plannen ernstig bijgesteld. De eerste afwijzing kwam meteen die dinsdag; naast alle documenten die ik had (alle documenten die gevraagd werden op de officiële website), had ik opeens ook nog een extra formulier nodig, namelijk de School Vergunning. Gelukkig was dit niet het lastigste document om aan te komen: de volgende dag had ik dit al per email binnen en kon ik weer richting het Visa Center. Deze keer werd ik weer afgewezen, maar om een zwaardere reden: mijn uitnodiging van de overheid had de verkeerde nationaliteit opgeschreven. Het gevolg is dat ik moet wachten tot een nieuw origineel met de juiste informatie naar me is opgestuurd in Hong Kong voordat ik weer een aanvraag kan doen. Voordat die brief hier is, kan er wel een kleine week voorbij gaan...

Daarnaast ging ik ervan uit dat ik gebruik kon maken van de express service, waardoor het proces maar 2 dagen duurt. Maar nee. Er is ergens een bepaling dat burgers uit de EU hier geen gebruik van mogen maken. Dus ik moet de volledige 4 werkdagen wachten. In het gunstigste geval wordt het dus volgende week donderdag dat ik mijn visum kan ophalen; een week later dan gepland. En dat is als ik niet nog een afwijzing om de oren krijg.

Ik zit dus bijna anderhalve week vast in Hong Kong. Nu zal dat voor sommige mensen niet als een groot probleem klinken, maar Hong Kong is niet een stad die ik nu echt fijn vind. Hoe eerder ik hier weg kan, hoe beter. Alles is hier erg duur, de straten zijn schreeuwerig en overvol, en de hele stad voelt als een verstikking. Elke straat heeft honderden winkeltjes met neonverlichting en als je omhoog kijkt, zie je de rest van de torens die er allemaal uitzien alsof ze een grondige verfbeurt kunnen gebruiken. Het stinkt op straat naar uitlaatgassen en rottende vis. Er zijn zo veel mensen in deze stad dat er nauwelijks bewegingsruimte is. Ik word claustrofobisch in deze plaats.

Het helpt ook niet mee dat er verdraaid weinig te doen is als je niet gaat werken, winkelen of stappen. Er zijn wel parken waar je de hele dag kan zitten, maar na zoveel uur gaat dat ook vervelen. Vandaag ben ik naar het Historisch Museum geweest, wat goed was voor een paar uurtjes leerzaam vermaak. Morgen ga ik wat rondhupsen bij de Man Mo tempel en hopelijk zo een dag kunnen slijten. Ik kan haast niet wachten tot ik weer een visum aanvraag kan doen, omdat ik dan in elk geval voor twee/drie uurtjes een bezigheid heb. Wat ik de hele week moet doen, ik heb geen idee... Dus als iemand nog tips heeft, laat het me weten!

Tot die tijd... moet ik nog even wachten... Hopelijk lukt de volgende aanvraag en kan ik terug naar China.

  • 26 Maart 2015 - 15:18

    Sanne Boonstra:

    Hey Reintje,

    Dank je voor de link! Ik zal er vanavond en morgen eens goed voor gaan zitten en een paar leuke dingen uitzoeken. Op het moment is het nog lastig, want ik kan niet te ver buiten Wan Chai gaan, omdat ik zit te wachten op mijn nieuwe documenten. Maar als ik een vrije dag heb, klinkt een bezoekje aan een klooster als een geweldige optie <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 5648

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 01 Maart 2016

Het Middenrijk

09 Juli 2012 - 01 Augustus 2012

Reizen in het land van de Rijzende Zon

Landen bezocht: